БДС за БДС: стандарт за овце с документи за самоличност

Разбрах преди няколко дена, че задграничния ми паспорт е изтекъл преди повече от година, а е вероятно такъв да ми притрябва скоро. Затова хем ще ви разкажа, какво ми се случи, хем ще ви дам полезна информация, която малко хора знаят. Споделям я, за да се информират всички, на които ще им се наложи да вадят български документи за самоличност (БДС) и е много вероятно да не разберат изобщо че могат да си спестят както време, така и пари по издаването им.

Поради нуждата от паспорт вчера, в 8.30 ч., бях пред прилежащото ми районно управление на МВР. Малко трудно се сдобих с телефонните му контакти, за да се информирам от колко работят. Затова, независимо в кое столично РПУ сте, ето ви линк с телефоните на всяка паспортна служба: Тези, които са от провинцията – съжалявам, надявам се бързо да откриете информацията, защото никак не е лесно! На мен ми трябваше човек от системата, за да ме упъти към точната подстраница от сайта на МВР, за да се сдобия с тези телефони. Много използваем сайт на министерството с най-голям бюджет в държавата, кхъ-кхъ, покашляне.

И така. Преди около две години съпровождах човек, който трябваше да си вади паспорт и тогава нещата бяха още по-зле (ще уточня след малко), но от тогава знам за нещото, предмет на настоящето ми писание:

Такса за БДС може да се плаща по няколко начина и

Най-вече – с КАРТА и ПОС ТЕРМИНАЛ, на разположение във всяка служба за БДС!

Принципно това трябва и е указано на видно място в службата, но с променлив успех. Всъщност колко от вас са се зачитали сред морето от листове А4 там?! Преди две години, в БДС на 1-во районно инфото даже беше разпечатано на едно листченце, простиращо се на по-малко от човешка длан. Вчера, в Районното ми, беше сложено на цял лист А4, но написано ей така:

Съобщение за плащане

Вие бихте ли открили текста за плащане с карта, формулиран по този начин, сложено накрая, без да ви се наложи да препрочитате? Вътре стоеше един лист, някъде на стената между другите, а този закачен отвън, на входа.

Все пак информацията е напечатана, ще кажат скептиците. Да отидем на

ГИШЕТО

Лелята (в най-класически вид) ви подава разпечатаната бланка с данните ви и изрича с непоклатим глас магическото заклинание:

– Попълнете си заявлението, платете на касата и се върнете.

Моля? Дали току що чух само и единствено „платете на касата“?!

Поех си дъх, за да съм сигурна, че заявлението ми ще бъде чуто и от 7-8-те други „клиента“ на службата:

– Аз искам да си платя с карта! Нали имате ПОС? – госпожата за секунда се изненада, но не допусна смайването ѝ да продължи повече, за да не привлече вниманието на стадото в залата.

– Да, имаме. Попълнете си заявлението и се върнете.

Пътьом осведомих един скейтър и момиче на около 25-26, на които чух да казват същата реплика, да не се подхлъзват да плащат по три лева отгоре в касичката касата на СИБанк, а да си платят с карта. Момичето каза „А, благодаря“, скейтъра премигна, като да отпъди репликата с клепки и така.

Попълних заявлението. Лелята с голям копнеж в гласа ме попита не е ли картата от чужбинска банка. Искрено се надяваше да е, защото не приемали други карти освен български (логика?!). После с валсова стъпка ме закара до задно гише, където седеше ПОС устройството и друга служителка ми го подаде. Въведох пин-а, подписах се на бележката и на квитанция на СДВР-то и толкова. Няма и минута, а

БЕЗПЛАТНО

Докато чаках да се снимам видях скейтъра да плаща на касата, а след него момичето и всички чули ме. Поне пет човека, които, въпреки притежанието на информация за това как да си спестят поне 3 лева (някои хора с толкова цял ден изкарват!), като тъпи овце стояха и чакаха на опашка при наличието на прашасващ ПОС! Казах на още една госпожа и мъжа ѝ, и те ме изгледаха като извънземно. Теглих им наум една на всички тия овце. Честно, скоро не бях имала толкова задушаващото усещане, че ме заобикаля инертна тъпа маса, която само чака да я стрижат.

Яд ме е и на служителките, които като роботи повтарят:

„Попълнете си заявлението и платете на касата.“

Яд на тях, че изпълняват нарежданията „отгоре“ безропотно и без да го поставят под въпрос, защото няма съмнение, че не биха пропускали важната информация, ако не им беше спусната.

Яд ме е на работодателя им, който вместо да работи в интерес на гражданите и да пази интересите им работи за пълненето на касичката на една частна банка…

Ама какви ги говоря?!

FYIo: Не си забравяйте банковата карта, като си издавате документи.

FYIO: Не се опитвайте да убедите някого, че му давате информация безплатно и в негов интерес. Най-много да се ядосате.

2 responses to “БДС за БДС: стандарт за овце с документи за самоличност

  1. Преди 2 дни и аз минах същата процедура в Хасково. Разликата бе , че изрично 3 пъти ме питаха и накрая лично провериха дали картата е моя, като сравниха името написано на нея и това в личната ми карта…Имало хора дето се опитвали да плащат с чужди карти….До сега не се бе случвало да ми проверяват дали картата е моя.

  2. В интерес на истината пропуснах да кажа – картата трябва да е на българска банка, а не на чужда, защото чужбинските не ги приемат (не знам по каква причина!). Но да, пробват се всячески да отбият щенията – моята не я сравнява, но като ме попита „Нали не е на чужда банка?“ искрено се надяваше да кажа, че е.

Вашият коментар

