Един фас време за забраната за пушене

Само ще ви разкажа три случки, които надявам се, ще ви изяснят защо съм „за забраната“ за пушене на обществени места:

1. Преди малко повече от 3 години ходих до Хелзинки, Финландия. Град, който ме изуми като архитектура, хора, всичко. Нямаше нищо общо със стандартната ми представа за Европа до тогава. Та Хелзинки беше първият град, в който се сблъсках с пълната забрана за пушене. Всички просто си излизаха безропотно от заведения и хотели, хора по 1-2-ма, клиенти и служители. Пушат чинно край кошчето до входа на заведението и влизат обратно вътре. Септември месец, дъждовно време, хладно, без пазарлъци. Групата българи, с които бях обаче, веднага надушиха някакво каубойско заведение, сервиращо полуфабрикатни американски боклуци, в което по някакакъв неведом за мен начин пушенето беше разрешено. За цяла седмица тези хора не смениха мястото! Заради едното пушене! След две ходения им теглих майната и заизследвах Хелзинки сама.

2. Преди три години с Емил поехме на сватбено пътешествие. Няколко дена в Париж, колкото да се убедя, че това не е моя град, и хайде на Талиса, и слизане в Ротердам, Холандия (и за този град трябва да ви пиша някой ден, също много изненадващ). Слизаме на централната ротердамска гара, която беше в ремонт и представляваше нещо като камара корабни контейнери (или както се казват). Излизаме отпред под козирката и Емил, озверял за цигара след дългото возене, отвори кутия цигари и аха да запуши, когато една полицайка ни приближи и каза нещо на прекрасно зчучащия ми холандски. Помолихме да повтори на английски и тя:

– Тук пушенето е забранено!
– Моля? Ние сме навън!
– Отместете се 2 метра по-напред. Тук сте под козирката на гарата, която се води част от общественото място, на което пушенето е забранено – Това, казано с такъв безапелационен тон, че автоматично се подчинихме, и чак след изпълнението на разпореждането взехме да се възмущаваме що за „буквализъм“. А всъщност така би трябвало и да бъде!

3. Миналото лято, около началото на юни, когато се реши, че няма да влиза пълната забрана, а заведенията под 50 м2 ще избират дали да са само за пушачи или непушачи. Аз с Дребосъчето и още две майки с малки деца, кръстосвахме Борисовата градина в София, но взе че ни сполетя човешкото щение да похапнем нещо. Седнахме в едно от заведенията край езерото Ариана. И понеже беше лято и топло, избрахме маса под тентите. Поръчахме манджи, питиета…човешка работа. Не щеш ли заваля. Отначало малко, но после мина в порой, тентите започнаха да пропускат вода от където могат и краката ни вече джапаха в реки от вода, стана и студено. Народа влезе в заведението и ние повикахме нашата сервитьорка да ни помогне с местенето вътре.

– Ми не може.
– МОЛЯ?
– Не можете да влезете вътре.
– Е как така? Нали сме клиенти?
– Да но заведението е само за пушачи. Ако дойдат да ни направят проверка ще глобят и нас и вас. Няма как да ви пуснем.

Няма смисъл да ви разказвам как се разви разговора нататък. Останахмв на мокрото и студа с децата, докато вътре на топло народа си кадеше цигарки. Похвално, на управата и персонала, че спазваха закона, но какъв беше той?

Смятам, че всяка държава, съответно нейните граждани, трябва ясно да си дадат сметка за приоритетите си във всеки един аспект от ежедневието и добруването на членовете на това общество. Збраната за пушене е само една малка част от тях.

6 responses to “Един фас време за забраната за пушене

  1. Евала на тези до Ариана. За сефте да чуя, че някой не е пуснал деца в заведение, защото се пуши вътре!

  2. @Мад – даа, и ги е оставил на дъжда. Похвално!

  3. Както казват тук, a non-smoking section of a restaurant is like a non-peeing section of a swimming pool.

    Интересно дали в България е забранено пикаенето в обществените басейни или е разрешено и дали има народни движения за свобода по този повод.

  4. Да разкажа и аз един случай.
    През деня с 2-те ми деца отидохме на една сладкарница на Иван Асен ІІ и се готвехме да си поръчаме пасти, сладки, сокове, кафе и т.н. От персонала ни казаха, че могат да ни дадат за вкъщи, защото в заведението се пуши и че децата не могат да останат вътре. Тръгнахме си веднага без да поръчваме нищо за вкъщи. После се замислих за малоумието на собственика. Пушачите влизат в сладкарница само да изпият едно кафе с няколко цигари и остават средно поне по 30-40 минути. Плащат средно по 1 лв. Семейство непушачи с 2 деца ще остави поне 15 лева и ще остане половината от времето, Мисля, че подробен икономически анализ не е нужен.

  5. Мад, до някъде си прав. Много пъти съм се изумявала как родители съвсем съзнателно подлагат децата си на тютюневия дим в някое заведение и изобщо не им дреме, та камо ли на собственика на заведението.
    Но се съгласи, че е и абсурдно да трябва да се прави този избор! Защото аз съм също толкова платежоспособна, колкото и пушачите. Овсен това, колкото и малко да яде детето ми, то също прави оборот. И, по дяволите клишетата, как можеш да оставиш „бъдещето“ на улицата?! (за да звуча по-актуално – бъдещите потребители и клиенти:))
    Размишльотини, идеално са го казали американците! Потресаващо просто и ясно.
    Мартине, в едни и същи сладкарници ходим с теб. Пропуснах да дам такава случка за пример. А лошото, е че дори тези заведения, малко или много имащи за главна цел да достигнат до децата, в мнозинството си бяха избрали да са именно за пушачи! Дори съм се отказвала да вляза само, за да купя нещо за вкъщи, точно защото и в тях мирише на лисичарник и не искам детето да стои и минута там.

  6. Въобще не ме интересува спада на клиенти или спада на оборот и т.н. никой няма право да ме трови с гнусните си цигари за това ако ще да фалират половината заведения пак не ме интересува, като са пристрастени болни хора, да си седят вкъщи и да си пушат там, а нормалните хора да ходят в заведения с чист въздух. Пущачите са супер нагли боклуци и въобще не се въобразяват с никой, защо сега аз или който и да е невинен пасивен пушач да ми пук за тях, при положение че са ни тровили толко време!?!? Бой, глоби и никаква толерантност за наркоманите, наречени пушачи, да си пият хапчетата и мълчат!

Вашият коментар

