Бонусите на Нели и компания – индуктивно

Все ми се щеше да понапиша нещо за „бонусите“ на Нелито. И бонусите, на всички тия, дето се разсмърдяха последните дни. Анализите по въпроса са много, малко или много пък отшумя случая, конкретно с Нешева, но аз все искам да кажа няколко думи, изхождайки от личния си досег с представляваната от Нешева институция, а и от гледната си точка, на човек, който работи в държавната администрация.

Да започна с жалбата си до НЗОК.

Преди почти две години се движех по една от клиничните пътечки на касата („Майчино здравеопазване“, но това не е от голяма важност). По пътека имах изброен брой изследвания и прегледи, които ми се полагат безплатно въз основа на редовно плащаните здравни осигуровки. Като съвестен „потребител“ на Касата, надлежно се бях информирала и принтирала информация какво ми се полага. Не щеш ли, при един от последните прегледи проследяващия ме лекар попита дали преди е проследявал сърдечната дейност на плода (ДСТ). Не бях чувала още за това нещо и не помнех има ли го списъка на Касата. Платих си надлежно паричките за тази процедура, но реших да проверя нещата.

Обадих се на телефона на НЗОК и попитах това безплатно ли е или е услуга извън пътеката. Отговориха ми, че ДТС е посочено в приложение 17 на Националния рамков договор, като полагащо се на три пъти по време на действето на пътеката. След известна разправия в медицинския център, който посещавах, нещата ми се изясниха – търговците-медици нарочно употребяваха термина ДТС, подвеждайки, че е нещо по здравна каса и едва когато поставих ребром въпроса казаха, че всъщност, нещото, за което са ми искали пари е „нон-стрес тест“, за който се заплаща, а истинското ДТС нямало нужда да се прави, защото представлява прослушване с акушерски стетоскоп, което видите ли е отживелица.

Това умишлено подвеждане, с цел изцеждане на пари от голяма социална група, която така или иначе е точена за пари чрез всякакви нужни и ненужни процедури, ме възмути и реших да пусна една жалба към НЗОК. Нащраках си жалбата, в която добавих възмущението си от и без това немърливо водената ми пътека Майчино здравеопазване, за която НЗОК дава пари (имах редица сгрешени дати и данни в бланките, дори болничният ми беше сгрешен).

При приемането на жалбата ми в НЗОК, служителите се израдваха и останах обнадеждена, че нещо от това има значение. Проверка явно доста бързо беше направена, защото още при следващото си отиване в кабинета на лекаря, срещнах променено отношение, а в небрежно отворен шкаф лъсна акушерския стетоскоп.

Но радостта ми не беше за дълго – получих отговор от НЗОК, подписан лично от Нели Нешева. В яда си захвърлих някъде писмото, което гласеше в най-общи линиии:
Да, подвели са Ви, но това не бърка в джоба на НЗОК, а във Вашия личен джоб т.е. щом не ни бърка нас, оправятйте се сама.
Ни дума за това, че с име на процедура, заплащана от Касата някой си докарва пари на гърба на хората и ни гък за, това че самата Каса е принудена да плаща пътека, за която получава от лекаря документи с грешни и сбъркани данни да не говорим, че някой, вземайки пари по пътеката не си изпълнява задълженията по нея! Само си представете колко още подобни злоупотреби има в системата и как тази каса кара буквално на самотек при положение, че приема документи с невярно съдържание!
Изхождайки от личната ми комуникация с НЗОК мога да кажа –

Аз не съм доволна от работата на Нели Нешева и нейните подчинени!

Аз не смятам, че те заслужават и стотинка над определената им заплата под формата на допълнително възнаграждение! Още по-малко съм съгласна, госпожата да дарява МОИТЕ пари, които е получила неправомерно, за благотворителност! Аз не си давам парите!

И като стигнахме до парите –

Много хора се учудиха, каква е тая дандания за „някакви си 12-13 хиляди лева“. Нека разясня, на тези за които това не е голяма сума пари, някои основни положения:

Нешева с твърд тон заяви, че заслужава допълнителните пари, защото не можела да работи само за едната заплата, къде щяло да бъде уважението към нея. Питам аз, защото нито един журналист не се сети –

Каква е заплатата на Нели Нешева?

Под каква заплата се разписва месечно? Оказва се, от думите на Димо Гяуров, че тя не е държавен служител и, затова не можем да видим заплатата й сред тези таблици – приложения към Закона за държавния служител за разпределенията на мин. и макс. заплати в държавната администрация, тя няма и трудов договор, а някакъв си „договор за управление“, което само развързва фантазията ми по отношение на това, каква е цифрата, която месечно не й стига да си вдига самочувствието.

Въпреки това, когато са я канили за шеф на НЗОК, г-жа Нешева трябва да се е пазарила за някаква заплата, нормално е! Е питам тогава, защо е приела толкова „неизгодна“ оферта за голямата отоворност, която още тогава е била наясно, че ще носи. Нормално е, ако предлаганата заплата не я е удовлетворявала, да е отказала.
Та кой приема работен пост с неизгодни финансови условия… освен ако е бил сигурен, че ще има допълнително стимулиране (или нещо под масата…) А ДМС-та се падат на държавни служители, какъвто тя не е! Как да вържем тези факти?

Като държавен служител, моята заплатка може да бъде видяна в същите тези таблици по-горе. Тази на шефовете ми също. Цанейки се на бач в администрацията, никога не съм си правила сметката какви пари ще взимам, изхождайки от мисълта за ЕВЕНТУАЛНОТО вземане на някакво ДМС. Ако получа, то  то има таван, който  не може да надвишава заплатата ми, май (има го някъде нормативно установено, но в момента съм позабравила). Отново като държавен служител, годишната ми заплата, плюс ДМС-та ми, пак не могат да дотигнат висините на бонусите на г-жа Нешева и поради това аз още веднъж й показвам палец надолу. А когато заплатата ми не ме удовлетворява говоря с шефа за повишение или напускам.

Не може човек, чиито бонуси надвишават в пъти годишните заплати на служителите й (които тя сама определи на 400-500 лева), с демонстрираната си наглост и дебелоочие, да заслужава каквото и да било над неясния размер на получаваната от нея заплата.

Същото важи за всички други знайни и незнайни шефове, изпълнителни директори и тем подобни, удобно сгушили се на подобни постове.

10 responses to “Бонусите на Нели и компания – индуктивно

  1. Добре я нахрани, браво!

  2. хахаха, пипилотката ми тя :))

  3. Четох само края, другото ми беше твърде лична драма. Много е лесно да кажеш – ако не ви изнася заплатата, напускайте. Обаче по тази система освен прошляци без избор (или с богати семейни партньори) никой няма да работи за държавата. Кадърен специалист в индустрията прави 2-3 хиляди без да трябва постоянно да се обяснява на медиите. Е как очаквате да ги привлечем тези специалисти в администрацията за половината на тези пари?

    Не ми се обсъждат конкретни хора. Ако някой е некадърен – уволнете го. Но ако му намалите заплатата вместо това, ще си останем завинаги с този некадърен или с други след него.

  4. Лична драма не е, а просто нагледен пример как Касата позволява да не се изпълняват клиничните пътеки и приема от лекарите документи с невярно съдържание, за което им изплаща пари. А документните измами, доколкото си спомням, са наказуеми със затвор. Умножи моя случай по няколко хиляди, и по всички възможни пътеки и си прави изводи защо здравеопазването е хипер-юбер зле.

    Или друг пример – оперирана ръка, а в епикризата пише „десен менискус“….колко хилядарки е разликата между пътека за ръка и крак?! И това пак е от моя и твоя джоб.

    Хич не е лесно да кажеш „напускайте, ако не ви изнася“. Аз също съм част от системата, а съм в нея, защото само по този начин мога да практикувам конкретните си познания. Иначе за какво съм учила. Има достатъчен марж в заплатите, има конкретни цифри. И да, ниска ми е била заплатата – искала съм си повишение. Не ми е изнасяло естеството на работа – напускала съм. Но съм мотивирана в работата си. Да, бих била доволна да няма ДМС, а да ми е сигурна и по-висока заплатата, но това се дължи на на фактори, на които няма как да влияя.

    Иначе, няма как да знаем колко заслужава Нешева като бонус, просто защото не й знаем заплатата. Тя със сигурност не е 1-2 хиляди лева. Нека не се заблуждаваме за това. Нека разберем каква е и тогава да говорим за справедливо стимулиране или увеличение на настоящата.

  5. Pingback: Бонусите на Нели и компания – индуктивно | К+

  6. Да бъдем честни, за тия заплати (официалните) няма нормален човек да се навие да им работи (Пипи, ти си чудо, потвърждаващо правилото), затова са измислили това ДМС, което си е чиста проба бакшиш от страна на държават към служителите ѝ.
    Изход: официалните заплати трябва да се вдигнат драстично, другите видове привилегии (отпуски, бонуси и т.н.) да се орежат също драстично или да се прилагат не повече от веднъж годишно и то за постигнати резултати (например завършен проект).

    Само че като знам как работи нашата държаве се опасявам, че ще изпълнят само втората част от мъдрите ми съвети.

    Хайде, няма да споменвам думата „съкращения“ точно в този блог😉

  7. Чакай сега да уточним нещо. Тук не говорим за обикновените заплати, говорим за заплатата на Нешева и май едно не е станало ясно – тя не е държавен служител т.е. тя не взима една от „тия заплати (официалните)“.

    Никой от нас не разбра истината за заплатата й в тази дандания, никой.

    Жената има някакъв “договор за управление”, в който вероятно е обозначена сумата, която взима и, която най-вероятно, надхвърля представите за добра заплата дори на работещите в частния сектор. Това без да броим доста странични пера, които най-вероятно има разписани, като пари за представителни разходи, бензин и какво ли още не.
    За истинските държавни служители да, прав си, повечето от вторите неща ги направиха за другото…

  8. То това е генералният проблем – ДМС-тата, гражданските договори, командировките и цялата лапачка в администрацията се разпределят от началник нагоре, а подчинените им лапат трохи и остатъци – роптаят, но постоянно се качват и слизат на въртележката, защото безработицата е голяма.

  9. Точно това имам предвид🙂

  10. аз също работя в държавна институция., от повече от три години вече.
    и съм съгласна с коментарите, че на тези места, при тези условия, ще останат само некадърни хора, които другаде не биха ги приели (или такива, които не се нуждаят от финансова мотивация за работа).
    в моя бранш, в частна фирма, един главен експерт (с минимум магистратура, поне един чужд език и стаж) получава стартова заплата от около 2 хиляди. заплатата при нас за същия човек е 650 лв. бруто.
    опитайте се да познаете с колко читави експерти сме останали.

    за бонусите – мисля не бива да надвишават една заплата месечно.
    бонусната система за всички се определя от заплатата и след оценяването на все служител по отделно, което оценяване се прави от изпълнителен директор (ако е за агенция) и от министър (ако е за министерство). Изпълнителният директор също бива оценяван от съответния министър. подозирам обаче, че това вече го знаете.

    а Нели Нешева – има вратички в закона, които позволяват служители в държавни администрации да работят на трудов, управленски договор и по ПМС 66. поне за тези аз знам. и те получават бонуси по някаква схема, заложена в закона, която не съм сигурна, че мога да обясня особено добре.
    а въпроса защо тя сама си дава бонуси (следователно сама се оценява) е с доста интересен отговор.

Вашият коментар

