За почистването

Чисто и просто казано:

– всяка година, през април, излизам, за да изчистя заедно със съседите площта около блока;
– първата чистачка на Републиката – Ани Салич, заедно с ЬТВ ме дразнят с инициативата си, внушавайки, че никой никога не се включва в почистването, а всички дружно мятаме през прозорците, но може и да накарат някой и друг мързеливец все пак да се замисли и излезе.

Малко по-разтегливо казано:

Смятам, че съм длъжна, както и всички би трябвало да са, да се грижа за пространството, което ме заобикаля. Аз го правя. Всеки ден, като си целя точно кофата за боклук. Освен това се случва да вдигна нечий чужд боклук и да го изхвърля на правилното място. Винаги си връщам в града отпадъците, които съм създала в планината, защото не считам, че някой е длъжен да ми събира остатъците там, горе. До последната хартийка и фас. Убедена съм, че прозореца и балкона не са края на света ми и не избутвам никакви капачки, презервативи и листа от домашни цветя през тях.

За съжаление, адски много хора не мислят като мен, а напротив. За това изхождам от презумпцията, че личният ни пример, всекидневният, е изключително важен. Днешният още повече. Ясно е, че този, който си мята плика с боклука през прозореца няма да дойде и да се включи в почистването. Почти сигурно е, че ще продължи да го прави. Но съм длъжна да покажа на дечурлята от блока, че има хора на които им пука, за да може и на тях да им запука. А когато ония гниди ги няма, ще има вече пораснали хора, които знаят, че торбичките не растат по дърветата. Така ги виждам нещата.

За първата чистачка на Родината, няма да говоря, както казах по-горе може пък да накарат някой, който никога не е излизал да го направи сега.

Кратък разбор на изчистеното:

– Торбичките, фасовете и капачките от бира май е излишно да ги споменавам;
– Първо място по намиране заемат щипките за простор (което значи, че сушилните все още не са масово навлезли в живота ни 😉 ) Мисля, че можех да направя изложение на видове щипки, а после да ги разпродам;
– Втори идват опаковките от лекарства. Като си болен, защо трябва да показваш на хората, които живеят около теб, какви количества хапове гълташ не ми е ясно. Но със сигурност може да се диагностицират живущите на един блок само по изхвърлените опаковки;
– Трето място се заема от батериите – много притеснителен за мен факт, предвид вредата, която нанасят разпадайки се в почвата. Направо не мога да си обясня как така някакви хора си стоят в хола, цъкат с дистанционното и в следващия момент вадят батериите от там и ги мятат през перваза! Все пак, няма да им натежат в джоба, ако ги занесат до близкия магазин, където има кошче за тях!;

В крайна сметка дори намазах от почистването. Намерих си една, май истинска перла, която ще рециклирам, пришивайки я към някое филцово цвете; едно малко лилаво телетъбче, което идеално ще пасне на витринката ми със ситни животинки и 15 стотинки 🙂

За другите дни от годината, през които не е предвидено всеобщо почистване, важи желанието ми за личен пример и забележките, за които, вярвам че могат да бъдат много ефективни:

Вървим в четвъртък вечерта с Емил и Дребосъчето. След известно време, прекарано в бутане на количка по софийските тротоари вече ни е прекипяло от боклуци, мръсотия, хора, които спират колите си където си искат и тем подобни.
Гледаме пред нас се носят две пубертетки, на около 13-14 години. Вървят, хилонтят се и чоплят семки, небрежно хвърляйки обелките на улицата. Ей! Това ми беше върха на борчето (ако си спомняте и друг път семките са ми били трън)! Като ги видях направо полудях. Настигайки ги бях готова да им кажа две-три думи, но Емил ме изпревари:
– Извинете! Изпуснахте си нещо! – с невероятно загрижен тон.
Двете девойчета в миг се заковаха и се заоглеждаха какво са загубили. Въртяха глави и се чудеха ли чудеха. За миг и аз помислих, че са изпуснали нещо, когато Емил каза:
– А, то било шлюпики от семки…

Мигом се изчервиха и, надявам се, са си направили извод.

Вашият коментар

