Аз съм „ДС“, ама другото

Написах един доста дълъг текст. После го съкратих. Но къде с мислене, къде с чужда помощ, разбрах, че колкото и да изпиша, каквито и примери да дам, ще бъде съзряна прекомерна емоционалност, някой ще каже, че гледам от собствената камбанария, трети ще ме хвърли на кладата. Поради това ще кажа съвсем малко неща от всичко, което бях написала.

Сънувах вчера кошмар! Събуждам се цялата плувнала в пот. Не стига, че от началото на седмицата чета по вестници, блогове и форуми колко съм черна, грозна, лакома и ояла се, а сега и този кошмар! Сънувах, че Министерски съвет е приел решение всички като мен да бъдат задължително татуирани с

„ДС”

на челата – „държавен служител”. Сънувах как от тая чернилка са ми изникнали рога и копита и притичвам сутрин рано от кьоше на кьоше с цел да стигна невредима до работата. Налага се да ставам по ранни зори, за да не ме издебнат организираните групи фирмаджии и частници, които обикалят улиците с торбички с камъни и замерят „хрантутниците” и „търтеите” като мен. И изведнъж това „ДС”! Никакъв шанс не ни остави този Дянков. Поне да бях другото ДС, ама не съм. Абсолютно неподготвена съм за този обрат в живота ми.

Това беше в съня ми. На яве имам две ризи и два костюма и, ако взема пари за дрехи веднъж годишно, те отиват да си платя тока (толкова е огромна сумата). От три седмици пък съм болна, но идвам на работа, защото съм бременна и изляза ли в болничен ще се отрази после на майчинските. То пък, майчинството се чудят дали да не го направят година (къде ще го пращам това дете с тая заплата никой не ми казва). Пък защо не го направят изцяло неплатен отпуск, какво ще тежим на бюджета и какво като натрупания ми платен отпуск е защото няма време кога да го ползвам.

За осигуровките говорех. Защо мислите, че не си плащам всичко като съгражданите ми? Нима някой живее с илюзията, че на мен личния ми лекар и всички специалисти не ме информират с влизането, че тези работи, за които идвам не се покриват от здравната каса. Както и да ви го напиша обаче, аз съм едно ДС и не си плащам осигуровките.

Това го казвам докато на бюрото си ям манджата, която си нося от вкъщи. През това време приятелите ми, моите приятели, които ме обвиняват в изедничество, същите които работят на частно (вярно не по специалността си като мен), взимат по два бона, ама ги осигуряват на 350 лева. Но аз съм изедника, дето не си плаща осигуровките. Над пържолата си, ми обясняват как пак са свършили парите и не знаят как ще изкарат месеца. Не разбирам за каква социална справедливост и поделяне на следствията от кризата ми говорят – вършим си еднакво добре работата (щом все още сме на нея), само дето моя работодател не може да накара техния да им плаща всичко коректно. И понеже не може, той, моят сега тръгна да ме наказва мен в безсилието и управленческата си немощ.

Щях тия две години майчинство да ги ползвам и за повишаване на квалификацията, че две висши и два езика не ми стигат. Едно време, преди шест години, като се върнах от чужбината ме снимаха за едно предаване и основният въпрос беше: „Защо се върна?”. И аз представете си как отговорих: „За да се отблагодаря на държавата, която ми даде образование и формира като личност. Сега искам аз да й помогна да се оправи”. Така казах, без майтап. И даже го вярвах – пак без майтап и без да съм взимала някакви наркотици. Днес се оказва, че съм мръсен дерибейски чиновник, който яде и повръща на гърба на честните хора. Толкова пъти ми се повтори, че почти го вярвам. Само още „ДС“ не съм си татуирала. Пък като толкова ме мразите ще взема да си отида. А който иска нека хвърли камък подире ми.

17 responses to “Аз съм „ДС“, ама другото

  1. Единични случаи като теб няма как да ме изпълнят със състрадание към цялата администрация. „Вършим си добре работата, щом все още сме на нея“ не е даже смешно. Голяма част от работата, която се върши в ДА, е да се прелива от пусто в празно или да се пречи на бизнеса и гражданите да работят и да се възползват от плодовете на своя труд. България ще стане по-добро място за живеене, ако ей така, от утре, се закрият десетина министерства и още толкова агенции. Но и идеята с татуировката си я бива, колкото за един приятен сън..

  2. Всъщност всеки псува фирмата, от чието обслужване е недоволен, дори и работещите в нея, на които случайно е попаднал, да са напълно изрядни и съвестни и друг да е оплескал пейзажа. Нашата държава е като фирма, от чийто продукт/услуга много потребители са недоволни.

    Работодателят е въпрос на избор. Или въпрос на липса на избор.
    Може би проблемът не е точно в теб и липсата на квалификация, а в работодателя ти. Което е въпрос на избор. И понеже състоянието ти не предполага поемането на рискове, най-добре е просто да спреш да се асоциираш емоционално с „фирмата“, в която работиш.

    Защото вашата „фирма“ всъщност е нашата държава и никой от нас, простите граждани, няма интерес да я доведе до банкрут… поне минимални усилия и жертви ще полагаме всички, за да я държим над водата. Докато за мижавите частни фирмички, в които се трудим, на никой не му пука, освен на собствениците им. Държавата гледа да си вземе само данъците и таксите, конкуренцията само чака издънка, за да дръпне кокала… Дори и ние, работниците там, си бием чукалата, когато нещо не ни устройва – примерно липсата на заплати няколко месеца. Лоялността е скъпа стока 🙂

    Та така… стискам палци да си изкараш майчинството без катаклизми, че иначе ще се наложи да пускам туториали как се гледа бебе в купонни времена и как се стяга първокласник при 3000 лв за долар. Пък нещо нямам желание да си припомням онези времена. 🙂

  3. Състрадание от никого не търся. Не съм адвокат на никой и не смятам да воювам срещу някого.
    Знам каква работа върша и защо. Не съм написала горното, за да оневинявам едни или очерням други.
    Но такива като теб, Сашо, трябва да престанат да си подхвърлят заучени фрази като тази кой на кого пречел и за какво. Имаш ли право да искаш справедливост, когато самият ти си част от несправедливостта? Плодовете на твоя труд са обрани от шефа ти преди да стигнат до където и да било без да кажеш и гък против. Ето ти справедлива кауза, за която да се бориш, защо не го правиш? Ти си част от проблема, не жертва. Казвам го като човек работил и от другата страна на барикадата, когато шефът ми не е плащал нищо за мен (защото това все пак ще е нещо за мен, когато и ако стигна лелеяната възраст за пенсия, когато без хич как ще я караш?)
    Продължавай да спиш, Сашо! Приятен сън!

    Wakeop, както Фирмата, така и фирмичките, които й плащат данък са длъжни да играят по правилата, ако искат да имат някакви претенции. Иначе всеки е мижи да те лажем и положението си е това, а служителите на всички го отнасят. Както в случая – мразим се, плюем се, а Фирмата и фирмите си играят на карти.
    Иначе квалификация имам, но както казах – работя това, за което съм учила, харесвам го и съм приела малката заплата за сметка на удовлетворението и опита, който трупам. Просто не приемам да ме кичат с етикетите от последните дни ей така първосигнално.
    А ония времена и аз не ща да си ги припомням 🙂 Пък ако не стане – ти знаеш ли, че пелените от едно време, за многократна употреба, са страшно „еко“ и супер модни? 😉 😀

  4. Страхотен пост! Да, лесно е да се каже – държавен чиновник, има много привилегии, но когато човек осъзнае, че ВИЕ СЪЩО СТЕ хора, при това – българи, т.е. всички сме в кюпа – нещата някак се променят… Аз съм ЗА намаляването на привилегиите на държавните служители, но съм и ЗА стимулирането им да се занимават с дейности, които да не са задължително обвързани с държавните структури… В крайна сметка, ако за бизнеса беше леко, щяха ли всички да се бутат в учрежденията? Последствията от години „мъдра“ политика са тези – хора, които живеят в администрацията, така както знаят най-добре – безопасно и сигурно. Не вклювам теб в кюпа, но ако наистина знаеш 2 езика и имаш еди си колко квалификации, защо се притесняваш? И наистина ли на своята позиция в държавната администрация можеш да използваш всичките си квалификации? Ако е така – то браво – най-вероятно ще запазиш своята работа! Но на никого не му е лесно, затова и държавната администрация трябва да се свие, за да останат онези, които наистина работят… Иначе да, бих се разплакала от умиление на твоя пост, но наистина не смятам, че някои ще изгони кадърните Държавни Служители… може би просто твоят пост е резултат на кошмара ти.

  5. Самия факт, че виждаш „барикада“ и работата си като война с хората, които ти плащат заплатата, е достатъчен.

  6. Пипи, приемаш го лично. Недей. Това исках да ти кажа 🙂

    Знаеш ли, всички в тази част на България много мразят ЧЕЗ, а аз мога да посоча 2-ма души в тази фирма, които даже не знам по име, но са си свършили много професионално работата по отношение на мен. Интересно, работещите там дали недоволстват от методологията на отчитане на тока и всевъзможните такси и таксички или разбират добре защо и какво плащат и какви са причините за авариите, та за това не мрънкат?

    Та… често и в разбирането е проблема 🙂

    Понякога в прекаленото разбиране. Имам неплатени здравни осигуровки за цялата далечна 2001-ва. Да се сърдя на шефа си ли? На човек, който е бил тежко болен в този период и вече е покойник? Ами не мога да се сърдя и да го обвинявам. Малка еднолична фирма с под 10-тина служители, повече от 8 месеца нещата вървяха на самотек, всеки си вършеше работата съвестно, стискаше зъби и се надяваше поне част от заплата си да получи. Някога. И малко по малко всеки си биеше шута… направо нови трудови книжки си изкараха повечето. Едва си уредих напускането с наследниците на собственика накрая… знаех, че нещо не ми е платено по осигуровките, но нямах и стотинка излишна, за да си ги платя аз, просто бързах да започна следващата работа и да взема първата си заплата от месеци. И тях ги разбирах много добре – хора, за които някой се е грижил до сега и изобщо нямат нито опит, нито мераци да управляват фирма, трябва да се оправят с някакви бакии, с камара дългове, с някакви бивши работници и претенциите им… Подписах всичко, което поискаха от мен. Тоест поех отговорността.
    Чувствам ли, че съм ощетила държавата и здравната каса с това? Не. В следващите 5 години не съм се мяркала в лекарски кабинет. И сега рядко се мяркам – веднъж в годината. Плащам си чинно следващите вноски, но тези, старите, няма да ги поема. „Държава“ и „здравна каса“ са прекалено абстрактни понятия, за да проявиш чисто човешко разбиране към тях, а да проявяваш разбиране към 8 милиона човешки същества поотделно… аз не мога. Ако се сблъскам челно с някой, опитвам се да го разбера. Това е постижимо, другото не ми е…

    Ето ти ситуация, в която на практика няма виновни, а нещо не е станало по правилата, по които сме длъжни да играем. Правилата се създават, за да помагат на хората. Хубаво, ама защо все на другите хора… не може ли веднъж и на мен да помогнат? 🙂

    П.П. А ти знаеш ли, че и памперсите могат да стават за „многократна“ употреба? Не ти трябва да знаеш :))
    П.П.П. Хм, странно, признах си публично един стар грях и се почувствах по-добре… ще взема да го правя по-често 🙂

  7. имай предвид, че в провинцията 400 лева заплата в частна фирма е изключение от правилото, повечето се радват и на 300. това относно разликите и отношението към държавните служители. които обикновено се асоциират с данъчни, социални работници, общински служители и пр. (често подкупна) сволоч. притова подкупна не винаги директно – примерно държавата подкупва своите социални работници да реализират икономии от помощи, за което те получават премии. и току-що си вдигнаха заплатите със 70 лв, аха. междувременно – в една светла икономика честно е всички да си плащат еднакво, щото всяка привилегия ни води към животинската ферма на оруел, а?

  8. извинявам се, не са си вдигнали заплатите, получили са премии лол. за деня на соцработника

  9. Pingback: Държавата, държавните служители и техните осигуровки « полетът на костенурката

  10. Димитър

    Здравей, поздравления за поста , и аз съм така наречения от теб „ДС“ 😉 винаги със се стараел да си върша работата с мото че каквото и да правиш трябва да го правиш добре, проблема почти се решава защото белият свят вече започва да излиза от кризата, и иска или не и България ще бъде повлечена от този подем ( рано или късно ) и най вероятно ще се влеем в редиците на така нааречените частници които чакайки на някоя опашка , я да си платят данъци , я за нещо друго псуват малоумният „ДС“ който е там, като не си дават сметка че той ако не е малоумен няма да стои там за 200 -300 лв.Четейки този диспут , както и много други по темата ме ужасява друго, че вместо както навсякъде по света където живет бели хора когато пипнат правата на един , всички да лежат по улиците не от любов към пострадалия , просто имайки ясното съзнание че утре може да са те, тук се делим на държавни, часници и т.н. и лайтмотива в отношенията е – нека им, нека им е гадно. 🙂 това исках да кажа, а тис е наслаждавай на майчинството и забрави за останали те малоумния в обичната ни държава, успех 🙂

  11. Emaiv, би било парадоксално, човек, работещ в държавната администрация, който изработва проект на закон да бъде стимулиран да работи и извън държавната структура. Какво би работил извън нея освен нещо отново по специалността си и не би ли тогава написал закона така, че да е удобен за частника, за който работи 😉

    Димитре, много благодаря за включването! Ще добавя още съвсем малко, връщайки се на примера със закона: та, ако не е малоумен да работи за 200-300 лева, ще е някой млад специалист, току що станал от скамейката, който тамън ще натрупа опит и ще тръгне в посоката, която описваш, на негово място – следващия новобранец. А другите пак ще псуват, че всичко е калпаво направено, законите, обслужването, усвояването на европари и т.н.

  12. Малко офтопик, ама слушам радио докато бачкам днес и някакви въпроси възникват в кухата ми кратуна… та моля двамата видни ДС тук (Пипи и Димитър)да ме осветлят малко какво мислят по проблема… 😀 Пък и всеки друг 🙂

    1. От какъв зор ще се дават някакви 116 милиона лева на тютюнопроизводителите? Тютюна нали е отрова, пушенето се забранява вече по цял свят… защо трябва да се спонсорират производители на отрова?
    2. С какво тези, дето садят тютюн са по-добри от тези, които садят коноп и защо вторите се санкционират, а не подпомагат? От конопа могат да се правят тъкани, горива, масла, хартия и какво ли още не, а тютюна става само за пушене.

    Отговори от сорта на… „защото тютюнопроизводителите се вдигат на протести и блокират движението“ не се приемат 🙂
    И да, ако някой ДС открие начин да им се резне кранчето за източване на пари на всички такива „производители“, които произвеждат само разходи за държавата, с удоволствие ще му честитя и 18-тата заплата за годината 🙂

  13. Димитър

    Здравей Wakeop,на това му казват политика и го определяме и аз и ти на 4 години,до колко имаме избор, това е дълга и тъжна тема 😉

  14. гравитон

    Дечица мили зомбирани, има ли още нещо държавно за разрушаване или приватизиране? Остана ли още нещо на което да махнем определението НАРОДЕН и да го предадем в ЧАСТНИ ръце? Да сега е ред на НДК, но НДК не е национален дворец на културата, а Народен Дворец на Културата и наистина е НАРОДЕН. Ааа ДА, СЕГА ОСТАНА само ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ да не бъде вече държавен служител, тоест да не служи на държавата, а на някой си сулю и пулю,забогатял от нашата глупаст.
    Мили деца, толкова ли е трудно да проумете, че там където няма държавни служители, няма и държава?
    А колкото до привилегиите и „високите заплати“ на държавните служители, що се не поразровите из нета да видите какви са заплатите им? http://www1.government.bg/ras/konkursi/index.html

  15. Пипи, на мен вече ми писна, най-вече от Профсъюзите, които дебелеят и ги няма никакви. Къде в белите държави се гаврят под носа на Синдикатите така? То е ясно кой ще го отнесе по време на криза… И все пак не мислиш ли, че е по-добре с мижавите си заплати да се осигурявате, отколкото да ми връщат ДДС 22%?

  16. Оле, права си и за двете неща. Като се замисля за евентуално увеличаване на ДДС-то, което ще ме удари доста повече…гледай до къде ни докараха! Да си избираме, не, да си мечтаем кое по-малко зло да ни сполети!

    Гравитоне, какво да ти кажа…ще цитирам капитан Стария Чорап: „Дон’т нерв йоърселф:)“ Друго май наистина не ни остана, особено с това правителствено иди ми – дойди ми.

  17. Пипи лека бременност и здраво бебе ти желая, не се притеснявай излишно 🙂

Вашият коментар

