Да се радваме ли?

Вчера се разбра, че генерален директор на ЮНЕСКО ще бъде за първи път жена и то българка. Радост за феминизма и радост за българите. За някои сред последните остава и малко киселото чувство, че където е текло пак ще тече, но все пак – българин.

Чудя се и аз дали да се радвам. Иска ми се да вярвам, че като ще имаме „наш човек” за глава на ЮНЕСКО, ще имаме повече шансове за опазване на културното ни и природно наследство и не само това, което е включено в списъка на организацията, ами на всичкото.

Защото сега нещата и с двете са плачевни. Преди година например окепазихме Ивановските скални църкви, включени в списъка на ЮНЕСКО – две гаменчета, след пийване издялаха лицата на светиите. Пещера Магура със своите пещерни рисунки, макар и невключена в тази компания на световни съкровища, също е застрашена. Тя беше и причината да започна този блог – исках да споделя опасенията си, възмущението от това което правим и това което не правим за наследството ни.

Национален парк Пирин също е в групата на природните забележителности за ЮНЕСКО. Не е нужно кой знае какво, за да разбере човек защо го грози изваждане от там. Само трябва да отиде стъпи в Банско и да вземе лифта… Говорейки за лифт се сещам за миналогодишните ми ходения до Рила – Седемте рилски езера и кратката ми разходка по Мусаленската пътека. И тъй като няма пощада за щастливците попаднали в критериите на ЮНЕСКО, какво остава за другите?! Няма милост. Няма и помен от дивота и горска идилия, а ако не внимаваш може да те сгази някой от хвърчащите камиони. Онзи ден разбрах от Дзвер, че по разширяването на пътеката продължава да кипи усилен труд…

Нужно ли е да изброявам още? Има ли значение кой е начело на ЮНЕСКО? Мислите ли, че нещо може да се промени? Защото аз си мисля, че ще си демагогстваме навън, а тук ще продължаваме да си правим каквото си щем.

4 responses to “Да се радваме ли?

  1. А как се казва г-жата? Трябва да се поразровим из интернет да разберем и нейната история и чак тогава да се гласува, но мен ако питаш аз съм скептично настроена 😦 Нали писах дипломна работа за Банско…нито на кметството там им пука, нито на Министерството на Горите преди две години, нито на който и да е..с изключение на природозащитниците, който могат само шум да вдигат. Шум шум и нищо най-накрая…но все пак надежда трябва да има 😉

  2. Пипилота, да ти кажа точно това се чудех и аз, но се въздържах да пиша коментар във Фейсбук, щото г-жа Бокова се пада леля на моя приятелка..макар че от край време не знам те въобще да поддържат каквито и да било контакти.. както и да е.
    Аз съм със страшно смесени чуства..все пак г-жа новата шефка на Юнеско е бивш номентклатурчик, а знаем доста хора в България не вярват номенктлатурчика да може по принцип да бъде „бивш“. Много ще се радвам, че нещо може да се промени към положително от факта на нейното избиране. Обаче, има поне две посоки на мислене: или тя е наистина кадърен човек (дай Боже!), или Юнеско вече за нищо не става.. На това последното ме наведе спомена за онзи министър, не му знам името, но знам, че беше казал: „Егати и държавата, щом аз съм и министър“.
    А иначе, предполагам че има закони за опазване на паментниците на културата и други забележителни места, но каква ли полза от закони, ако културата на хората е на светлинни години от идеята за законност. Мисля си, че хората масово си живеят с чуството за безнаказаност, понеже им е удобно да се крият под „беззаконността“.

  3. Строго погледнато няма голямо значение за мен от коя страна е директорът на ЮНЕСКО – а точно г-жа Бокова не мога да я причисля към сънародниците си, за да се радвам или не. Или с други думи ми е все едно. (това е обещаният коментар за отговора Друго, който дадох на левия въпрос)

  4. то всичко добре, ама ти да не отидЕ да помагаш на ората от ЮНЕСКО?!?! нещо се затри :-/

Вашият коментар

