Какво дирите тук?

Явно, понеже се разболявам и сутринта времето беше отвратително, настроението ми беше по-навъсено от небето. И за това, на път за работа много се възмутих като минах покрай НАТФИЗ. Отпред две момченца – студентчета, се кикотеха и маниерничаха, когато една жена се приближи до тях и запита за някаква улица. Отговора, който получи:

– Ми не знаем. Ние сме тук от 6 години.

Добре де! Очевидно е, че бабата не е поискала местонахождението на улица в кв. Триъгълника, например. Обяснете ми, как е възможно някой да живее в едно населено място повече от година и да не е научил поне улиците в центъра?! Та това ти е дом вече! Как после да не се възмущавам от хора с претенции, от които всички са на гости и за малко…

30 responses to “Какво дирите тук?

  1. Много цървули се заселиха в този град, еееей! Цървули и калпаци. Човек не може да се размине вече с тези цървули по улицата…

  2. хммм, познавам хора, които цял живот са живели в София и знаят по-малко улици отколкото аз знам(а аз се водя доста неориентирана) за 5 години престой тук 🙂

  3. Iffi, the same is here/was there. 🙂

  4. За цървули и калпаци някак не е уместно да се говори, при все, че ако си погледне всеки чистак софианец родословното дърво, ще види, че от второ-трето коляно нагоре не са хич сердичани, ми идат от другаде. За софианци кореняци явно се приемат възрастните хора от Владая, Мърчаево, Княжево и подобни на тях квартали, аз обаче им викам шопи… Пък това да живееш в София и да не знаеш улиците в района, ако си от шест години там, е следствие или от крайна незаинтересованост или е поради факта, че дори в центъра на София трябва да търсиш доста усърдно, за да намериш табела с име на улица. Неслучайно казват чужденците „Град като град, ма никакви табели няма“.

  5. Реално погледнато Апостоле, всички сме цървули. Аристократи си нямаме.
    Пиша за София, но съм убедена, че това е валидно, за всяко място, на което отидеш – трябва да го познаваш.

    Iffi, само може да ме радва, ако продължаваш да напредваш с улиците:) На два пъти съм живяла на друго място – веднъж за месец и веднъж за година. И в двата случая научих улиците. Вярвам, че ако желаеш да живеееш на някое място и искаш да се чувстваш добре, уютно и да го имаш за свой дом си длъжен да го познаваш. Иначе наистина се чувстваш като „на гости“ и теглиш черта между себе си и тия дето си заварил с всичките последици от това. И аз като теб, познавам хора от тук, които не знаят една улица в града. Не искам да генерализирам разбира се, но за мен това са хора, които наистина не излизат често от микро града си – квартала си, нещо което ограничава кръгозора им и не в мой минус 🙂
    Intercessia, абе не е като да няма табели 😛

  6. гравитон

    Ама има ли табели?… Пък колко пъти ги сменяха имената на улиците!… Най добре ще си е да ги номерират и толкоз. Щото пак избори се задават.

  7. Аман от високомерни „кореняци“, „аристрократи“ и прочее градска „буржоазия“! Не знаели улиците? А стига бе! Че аз като живея от 30 години в центъра на Пловдив да не би да ги знам? А ти _наистина_ ли си сигурна, че знаеш името на абсолютно всяка улица в своя район? И що за глупав повод за гордост или негодувание може да е това? Ако толкова ти се е приискало да наругаеш някой, давай, но зарежи смешните каузи 😉

  8. Whatever когато искаш да кажеш нещо тук първо прочети коментарите. Но ще припимня какво казах – считам, че където и да живее човек, ако не си познава града и не знае улиците му, значи е „на гости“ в дома си, а от думите ти разбирам, че ти си такъв човек. Кажи ми защо е толкова трудно като ти дойда на гости да знаеш да ми кажеш къде е ул. Батенберг, къде е бул. 6ти септември или пл. Съединение??? А в блога си пиша това, което искам, аз решавам дали да пиша за каузите си или да наругая някой. Но както и да е (на български).

    Гравитонски, сменят – не сменят, знам къде са Жданов и Пиротска, знам къде е пл. Св. Неделя и къде пл. Ленин, бул. Васил Левски и Волгоград, а от хората се иска само по едното 😉

  9. Всъщност това, че знам доста улици може би се дължи на това, че дълго време съм се разхождала с карта. Сега също като ходя на някое непознато място или преглеждам bgmaps или направо си принтирам картата 🙂

  10. Да, и аз така правя с непознатите градове 🙂 А е още по-готско когато не принтнеш картата и установиш, че знаеш къде е 🙂

  11. Аз си признавам, че не проявявам интерес към имената на улиците в София (където живея от 34 години) и не познавам имената на сестрите, жените и бабите на бившите монарси, нито на всеки македонски терорист, за който са се сетили. Доста по-добре зная имената в градове, в които съм бил закратко (Лондон е добър пример). Може би авторката е права – ще ми се подсъзнателно да съм гост – гостите все някога си тръгват, нали?

  12. Другото момче

    Пипи, колегата ми – състудент, тръгна с бабката да търсят улицата и още го няма…

  13. Моя бележка: ами нищо чудно, че не знаят, може би просто учат там, а живеят примерно в Обеля или Овча купел. То аз, който съм кореняк софиянец от поколения, не мога да се закълна, че със сигурност зная улиците извън собствения си квартал (посипва си главата с пепел).

    Честно казано, те ВИТИЗ-аджиите са по идея малко завеяни, щото само текстове на пиеси и други подобни неща им витаят в главите. Така че не ги съди особено строго 😀

  14. Пипилотке, аз също не знам имената на улиците, въпреки че след няколко месеца ще се навършат две години, откакто живея в СЗ. Доколкото се надявам да не ми се наложи да ставам таксиметров шофьор, мисля че не ми е нужно и да ги научавам. Питай ме пак след шест години. 🙂

  15. Сашо давай и съзнателно де. Какво те спира? Не е добре да живееш неудовлетворен от живота.
    Абе улиците в центъра на един град не са кой знае колко много! Колко му е да ги знаете или поне един санитарен минимум. Като се има предвид, че повечето квартали си нямат улици – не се иска кой знае колко! 🙂
    Ауууу Астилар, срамота бе! 😛 При тия прави улици в Загората, ти да не ги знаеш. Веднага да разбереш къде се намира тази улица, перпендикуляр или меридиан ли се пада в града 😀

    А витизджиите са хора дето се преструват, че са завеяни, а ние се преструваме като завършат, че могат да правят изкуство. 😉

  16. И аз си посипвам главата с пепел, ама не помня имена на улици. В смисъл – помня и имената, и улиците, но не мога да свържа едното с другото без да погледна картата, ако е минал повечко време от последния път, когато съм се мотала по съответната улица 🙂
    Нито в София (20 години), нито в родния си град Бургас (18 години)… знам как да стигна до дадено място, но не и да обясня на някой по кои улици трябва да мине до там. А София съм я кръстосвала и пеша от Овча купел през центъра до Младост и от Люлин до Мотопистата нощем, така че съм напълно уверена в себе си, че няма начин да се загубя в този град и без да знам имената на улиците… мога само да се изнервя, ако бързам 🙂

    Кофти хардуер имам, кво да го правиш :))

  17. Пипи, много по-забавно е, че над половината таксиметрови шофьори в града не го познават. И като им кажеш адрес, ако не е диспечерката, забрави…
    Неведнъж съм навигирала в подобна ситуация 🙂

    Иначе съм съгласна с теб – нормално е човек да знае имената на улиците поне в квартала, в който живее и в този, в който работи или учи.
    Едно време нямаше bgmaps и почти всеки, когото попиташ за име на улица, щеше да те ориентира. Така че – без оправдания!
    Който иска – намира и запомня. 🙂

  18. Абе на мен ми се случи веднъж да питам полицай за улица и той ми мигаше на парцали! Все си мислех, че имат изпит за това нещо, поне те! 🙂
    Права си Ани за оправданията – незнанието не е извинение. Мен, някъде в 7 клас, Стария Чорап ме сряза, че не знам къде е ул. Калоян – срамота било. И си беше! И както на децата се правят забележки, правят се и на възрастните, защото като няма коректив за нищо и до къде сме я докарали да не почвам!

  19. Доколкото разбрах, ти смяташ, че е важно и дори необходимо човек да знае имената на улиците на града, в който живее. Както се вижда от повода за поста и коментарите (т.е. действителността), голяма част от хората (аз включително) не са съгласни с теб и – изненада – си живеят съвсем нормално, без да се затормозяват с информация, която им е излишна и правейки при нужда справка с карта (на хартия или интернет). Доколкото разбрах, ти смяташ, че това им пречи, че им ограничава кръгозора по някакъв начин, и негодуваш (от загриженост за тях или просто дребнавост?). В същото време не осъзнаваш, че мериш другите със своя аршин, което е признак познай за какво – ограничен кръгозор 🙂

    Естествено, че в нов град човек научава големите и важни улици. Малките улички обаче ги научават и знаят само хората, които поради някакви обстоятелства минават често по тях, и е съвсем нормално след 6-8-10 години аз да не знам къде е някоя улица, където не ми се е случило да стъпя повече от веднъж.

  20. Ghibli, правилно си ме разбрала – важно е да познаваш имената на улиците в града, в който живееш, както е важно да знаеш къде в дома ти е хола, кухнята и мокрото помещение.

    Защото това е твоят дом и трябва да проявяваш уважение към него.

    А когато използваш карта, след това помниш. Аз питам теб – кажи ми точно колко е трудно и затормозяващо за теб да знаеш къде е улица Гурко в твоя град?!
    Защото на мен и още един куп хора не им е струвало никакви мъки.

    Да, съгласно моя ограничен според теб светоглед, кръгозора на хора, които за 10 години не могат да научат имената на шепа улици се ограничава до кибритената кутийка, в която живеят и където се прибират, за да произвеждат биологичен отпадък и да спят.
    Това за мен са хора без социален живот, които не знаят на коя улица се намират най-многото театри на линеен километър в града, мислят че на Врабча чуруликат врабци, а не нещо друго, а Стамболийски е създаден заради „мола“.

    А честно да ти кажа не мога да си представя как дори само за година няма да оръшкам новия град, в който съм! Харесва ми да знам кое къде е в някой град, да го опознавам и да го почувствам свой!
    Така че, дори ти да смяташ, че е ограничен, харесвам кръгозора си такъв, какъвто е! 🙂

  21. Не е необходимо да знаеш всички улички, а и бабата явно не ходи в центъра толкова често. А това за цървулите е супер неуместно.

    (бел.P.M. – съгласна и е прокоментирано за цървулите 😉 )

  22. Едното студентче

    А бе хора, това баба питаща за улица беше дипломната работа на колежка и както виждате не само добре изиграна роля, ами и нас колегите-студенти върза – всички бяхме зрители, а Пипилота главен. Само другото момче намаза, щото цяла нощ влизал-излизал от ролята, в която бил въвлечен…

  23. Улица Гурко в моя град няма 🙂

  24. Освен това не знам къде е „Врабча“. Днес един приятел каза, че има път натам, та се сетих. (Сори за двойния пост.)

  25. @Pippilota:

    Честно казано, и аз често не знам улиците… Трудно запомням имената им, май затова… Признавам си! 🙂

    А, и още нещо – Апостол Апостолов е спамър, той само минава и си „оставя дирята“ във всеки блог, поне по веднъж, после не се връща да чете или проверява… Не си струва да му се отговаря, достатъчно е да се маркира коментърат му като спам и готово… Препоръчвам! 😉

  26. 😳 Тя си посипа главата с пепел. След справка с картата се оказа, че улукът, от който са останали само укрепителни елементи ;)е на кооперацията, в която е кабинетът на лекаря ни.
    Къде са улиците с име Гурко знам – и в София, и тук. По чиста случайност куклените театри и в двата града са на улица с това име.
    На кръгозор изобщо не се обиждам. 🙂 Като се замисля, възможно е по-скоро да сменят името на улицата, отколкото да преместят античния театър от там.
    Хората са различни (за радост), едни си избират да опознават града, чрез улиците, други чрез парковете или нещо друго, което им прави впечатление. Интересна статия има и при Размишльотини със заглавие Непознат град.
    😉 Наумила съм си нещо за осмисляне на пролетните ми разходки.

  27. Ghibli стрелях на посоки 😉 Стамболийски обаче няма как да нямате, а? 🙂 А на Врабча в София ти препоръчвам да отидеш. Tам играят „Лебедово езеро“ и от време на време пеят 🙂
    Michel ти знаеш, не знаеш си имаш Молифчето да те спасява 😉
    Astilar, като каза куклен театър и така ми се дощя да отскоча до тукашния, че от училищните години не съм го навестявала! А и сега ще видя Размишльотините, тя винаги ги пише интересни нещата 🙂

  28. „кръгозор“ „прозорец“ – приятно слушане: „Windows“, KANSAS

  29. О, операта ли, нея я знам, даже съм пяла в нея, когато боядисвахме 🙂

  30. Току що разбрах, защо не изхвърлят боклука в София… – шофьорите били от провинцията и не познавали града.
    Пипилотке, Б.Б. чете блога ти и краде идеи, за да се оправдава.

Вашият коментар

