„Кой, ако не ти? Кога, ако не сега?“ – Джони Уокър или Тойота

Много държа да ви покажа тази реклама.
Някой може ли да каже нещо за нея?
Мен ме кара да се замисля за разни неща, връща ме назад, във времето на младостта ми. Защо ли?

Ами бяха далечните 1999-2000 година, когато отделях от скромните си джобни за емблематичното по това време списание Егоист. То тогава вече беше започнало да запада, но да не се отклонявам много.

Хората бяха започнали да обвиняват собствениците, че са натъпкали страниците с реклами. Много бяха наистина, че и досадни.

Но една една много си харесвах, дотолкова че си я бях изрязала и няколко години вися на стената срещу леглото ми. Беше реклама на Джони Уокър.
Червен фон, даже абсолютно същия като на рекламата на Тойота, която виждате сега. И рекламно послание, цитат на някакъв олимпийски медалист, чието име вече не помня:

Кой, ако не ти? Кога, ако не сега?

Много ме вдъхновяваше тази фраза, направо ме изстрелваше сутрин от леглото с едно такова хубаво усещане!

Та сега се чудя:

Дали Тойота България също са се вдъхновили до толкова, че са решили да вземат на заем рекламата на ходещия чичо?

Или пък това е едно невероятно съвпадение до последното изречение, последния шрифт, цвят и запетая?

Или просто хората, на които плащат, за да им правят рекламите са прибрали парите и ги е мързяло да си напрегнат мозъците, поради което са се разровили в старите списания. Стари или не, помнят се от някои хора. Уви, колекцията ми от списания Егоист се е затрила някъде през годините и не мога да ви я покажа, но си мисля, че все някой ще се сети като мен.

Така поне съм спокойна, че не ме крадат само мен 😉

15 responses to “„Кой, ако не ти? Кога, ако не сега?“ – Джони Уокър или Тойота

  1. Помня рекламата, не беше толкова отдавна и не беше само в Егоист.
    Дори все още я има в някои квартални магазинчета.
    Мисля, че просто на рекламната агенция, правила този плакат, не им е стигнало въображение за повече.
    От опит зная вече, че тяхната работа в повечето случаи у нас е да си придават важност и да прибират парите на клиента. Идеите ги дава някой друг или се „взимат назаем“.

  2. Мдам, така ще да е, за съжаление.

  3. В интерес на истината едни от най-добрите реклами са именно на крачещия Джони. От онези, дето ти пращат послание, което постепенно започваш да свързваш с някакъв продукт, който пък така пуска корени във въображението, че се превръща в някаква емблема за подражание. Марка.

    Пък както и всичко друго, в България и рекламите втори живот живеят – под различни имена, с различни намерения, но все същите.

  4. Ми то фразата не е измислена от Джони Уокър, за да бъде открадната от него. Нито от медалиста.

    Заглавие на роман от Примо Леви е. И е със статус на крилата фраза, авторство в пъблик домейн 🙂

  5. А, да допълня каква е връзката с Примо Леви (италиански евреин минал през концлагерите). Всъщност произхода на фразата е от Талмуда:
    http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Quote/hillel2.html

    И употребата му от Джони Уокър за реклама на уиски е профанизиращо, според мен.

  6. След Johnny за двама Pippi залита по Toyota реклама! 🙂

  7. Оооообама, ние искаме промяна, но не на реклама и не на шега. И разбира се да не е такава като на Майкал Джексън, че тогава няма да се знае, кое е бяло и кое е черно 🙂

  8. Вятърът на промяната

    О.К., ама защо молиф-ката си няма холна точилка? 😉

  9. Размисли, преди да пиша и аз разровчих да видя от къде иде тази фраза и намерих доста хора, сочени за нейни автори. Май си се е отделила и заживяла собствен живот. Аз например не я свързвам с уискито, хареса ми отделно от това, което рекламираше в случая, харесах посланието й.

    О’Бама, надявам се, не мислиш, че го правя с желание да рекламирам каквото и да било. Напротив, иска ми се това да е един вид „имената на глупците висят по стените“. И ако шефетата в Тойота го видят това да вземат да нашокат канчетата на който трябва.

    Ветре някой ти е продухал главата 😉

  10. Ето, виждаш ли че се получи хубаво Pippilupkane по канчетата дори и без извънкухненската точилка на molif-ка 😀

  11. Pingback: Продавач на надежда (non-profit) « Размишльотини

  12. Аз пък от онзи ден съм на тръни (но не писах по-рано, тъй като кирилицата ми стачкуваше), защото ме човърка дали моят пост да не е прозвучал ужасно поучително и гадно… Извини ме, Пипи, ако е така, съвсем друго имах предвид и разбирам какво имаше предвид ти с твоя. Само исках да свържа с темата за надеждата, която подтиква към действие… Сега ще го редактирам.

  13. Абе Размишльотински! Нищо няма да редактираш, сакън! Изобщо не е звучало както си решила, че си прозвучала 😉 Просто нямах време да коментирам, защото тия дни хич не ми беше до блогове, но работя над въпроса 😉

  14. рекламист

    работя в рекламата, но не за Тойота. трябва да ви кажа, че нищо ново не може да се измисли. много пъти ми се е случвало да измисля някоя добра идея и после да си я видя по сайтовете, където публикуват реклами. много е трудно да си оригинален, затова понякога дори да вземеш някоя идея не е страшно. страшно е, ако съвсем си я откраднал, но ако си я доразвил или си погледнал от различен ъгъл не е фатално. в случая не знам дали колегите, които работят за Тойота са знаели за посланието на Джони. не съм сигурен, че е разработено по нов начин. но и е не ги съдя толкова строго.

  15. Ееее не мога да се съглася с Вас уважаеми рекламист! Това би означавало: „Всичката музика на света вече е написана“, „всички романи на света вече са написани“, „всички технологии вече са измислени“…Как да не може да се измисли нищо ново?! Строгост трябва и въображение, иначе буксуваме на едно ниво.

Вашият коментар

