За произхода на думите

Преди няколко дни Емил ходи до Люлинберя. Върна се изключително възмутен от една случка, чиито подробности ще ви спестя.
Тя обаче, свършила с отвратителната и прелюбопитна реплика от страна на майка към двугодишното й дете по повод на това, че си изпуснало бонбона на земята:

– Ше ти ебà майката, мастийо непоръбена!

Отвратителна, защото поради как има човешко същество, което не само, че не се радва на детето си, но и подбира такива изразни средства, за да изрази чувствата си към него!

Но и в най-лошото нещо има и малко полза. В случая се зачудихме какво ли ще значи „мастийо непоръбена“? Мастията е ясна, но от къде идва тази непоръбеност?
Крайно възмутена и впечатлена преразказах случката на капитан Стария Чорап, който се оказа, има отговор за мен! И как няма да има като е капитан!
Та слушайте сега от къде идва думата

„непоръбен“:

– Това идва от войската ни. В българската армия шинелите са непоръбени…
– Ааа, за да може да се подгъват спрямо всеки войник ли? – избързах аз.
– Неее, това има исторически корен: България се е освободила, но не цялата – някои области са останали на чужда територия и България била „незавършена“, не цяла. Като символ на това и като напомняне, че имаме недовършена работа, шинелите не се поръбват и до ден днешен. И ще стоят така до онзи ден, в който България ще бъде отново цяла.

Много хубава идея, исторически символ, за който не бях чувала. Колко жалко, че нещо с толкова красива символика е било превърнато от народа в толкова ужасна ругатня и до толкова се е възприело, че е загубило първоначалния си смисъл. Кой знае на колко още думи сме загубили значението.

8 responses to “За произхода на думите

  1. всъщност шинелите, където се използват още (в националната гвардейска част) са си съвсем прилично поръбени

  2. На мен много ми харесва да си мисля, че са непоръбени, пък може да излезе, че по-голям процент са непоръбени ;). А какво е поръбена мастия?

  3. Аз лично шинел на живо не съм виждала. Предполагам, че ако са започнали да ги поръбват ще да е било от началото на „демокрацията“ когато някой сульо не е знаел защо така се прави и е издал заповед да се прекрати „порочната практика“.
    Svetlina, и на мен така много ми харесва да си ги представям непоръбени. Пък поръбена ще да е пълната/абсолютна мастия 🙂

  4. Тук виждам само един евфемизъм „мастия“.

  5. Хм, имам чувството, че „непоръбена“ идва от „ръб“, което по някаква причина има и сексуално-псувателно значение. Ръб=мъжки полов орган? Оттук „непоръбена“? За съжаление тълковните речници, доколкото такива има (ако бях на мястото на БАН щях да пусна един онлайн речник за всеобщо ползване) са свенливи и не споменават такива думички.

  6. ДРАГИ МИ ПАТИЛАНЕ –
    МАРА БА МЕНТОЛКЕ,
    …ТА, ЗА ПРОИЗХОДА НА ПАТРИОТИЗЪМА
    ДЖАБУРКАЩ СЕ ПО РЪБОВЕТЕ
    НА НЕПОРЪБЕНИЯ ТИ ШИНЕЛ.
    СМЕШНОВАТО КАТО ГОГОЛЕВ ГЕРОЙ – ЧЕРВЕНКО ЧЕРВЕНКОВ.
    ПЪЛНА ЧОРБАРЩИНА, ТА И ПОДПОРУЧИКА ОТ ЛЕВСКИ И ГО ЗАБИЛ.
    ГОЛЯМ ТАШАК … ВАШЕ БЛАГОРОДИЕ,ГОСПОЖА УДАЧА.
    ДЛЯ КОГО ТЬI ДОБРАЯ ДЛЯ КОГО ИНАЧЕ…..
    А НА ВАЗЕ ВИ СЕ ПАДНА ЕДНА „МАСТИЯ НЕПОРЪБЕНА“ ЗА ДИСЕКЦИЯ,
    И ТО БЕЗ ТЪЛКОВЕН РЕЧНИК…
    РОТА ФЕМИ-НАЦИОНАЛИСТКИ
    ПОД КОМАНДВАНЕТО НА КАПИТАН СТАРИЯ ЧОРАП
    САКАТ ДА ГИ ОПНАТ
    НА ПОХОТ НА ТЕМА
    БЪЛГАРИЯ НА ТРИ МОРЕТА….
    НА ДЯДОВАТА ИМ НЕПОРЪБЕНА МАСТИЯ.
    Я-А-А-А!
    ПА ЩО НЕ ВЗЕМЕТЕ ДА ЗБИЕТЕ НЯКОЕ ВОЙНИЧЕ ОТ БЛОГА
    ТРИ И ТО ОКУМУШ – СЕЧЕ ИМ ОНАЯ РАБОТА:
    ПЪРВОТО- ЗНАЕ ЧЕ ШИНЕЛИТЕ СА ПОРЪБЕНИ.
    ВТОРОТО- КАВАЛЕРСКИ ЗАБЕЛЯЗА ЧЕ МАСТИЯ Е ОТ ЖЕНСКИ РОД.
    ТРЕТОТО- НАЙ-УЧЕНОТО, САКА ДА РЕШИ ПРОБЛЕМАТА АКАДЕМИЧНО – ОНЛАЙН.
    САЛЮТ, ЮНАЦИ !
    НЕ ЩЕТЕ ДА ПОРЪБВАТЕ НЕПОРЪБЕНАТА СИ
    И ВСЕ ОЩЕ НЕДОСТАТЪЧНО СЪЕДИНЕНАТА РОДИНА.
    ЗА ТОВА ПЪК СЕ НАМИРАТ МАСТИЙ ЗА ПОРЪБВАНЕ
    ПО СВЕТА И НАЙ-ВЕЧЕ У НАС.

    ПАТРИОТИЗМЪТ Е КОНТРОЛИРАН ТРАЙБАЛИЗЪМ,НЕ ОТ ЛЮБОВ.

    ХАРЕСВА МИ ИЛЮСТРАЦИЯТА КЪМ ТЕКСТА.
    КОЙ ОТ „ТРИМАТА ОТ ЗАПАСА“ АКТЬОР
    СЕ ИЗЦЕПИ НЕПОРЪБЕНО/НЕЦЕНЗУРНО ВЪВ ФИЛМА?

    АРЕ, НЕМА ДА СЕ ПУЦАМЕ.

    ПИША ТИ ЗА ЗДРАВЕ,
    ДРАГИ ПАТИЛАНЕ,
    ТВОЙ ПОРЪБВАЩ СЕ
    СМЕХУРКО.

  7. Моля за извинение прежде изказалите се и ще премина към отговор директно към последния. Бисере, изказа Ви е интересна смесица между Тарас Булба и пиян софийски ултрас. Ако не можете да кажете нищо разбираемо, не го правете.
    Всичко, за което пиша в блога си, е мое убеждение. Не претендирам да съм последна инстанция и именно за това са коментарите! В блоговете се изказва мнение и се търси истината от мен и моите приятели и читатели. За съжаление на тях не отговарям, защото съм заета с това да отговарям на човек, който не е наясно със самият себе си.

    Razmisli напълно е вероятно да е така, като казваш. Според Емил също има това значение, за което споменаваш. Според него става въпрос за жена в полова зрялост, с леко поведение, която още не е осъществявала полов акт.
    Но предлагам да не коментираме повече този въпрос, за да не ме обвинят, че се превръщам в Мартина Карбовска 😉

    P.S. Бисере:“По-добре да си беше оставил лулата на шляхтите“

  8. хихи
    това, което Капитанът е разказал според мен е измислена, но много красива история, някаква романтична легенда, която трябва да прикрие грубостта на истинския смисъл на израза, който май вярно е нещо като недоебана.
    А Бисер ми звучи като мъжа на тази майка, лика прилика са си.

Вашият коментар

